Tweetaligen herstellen sneller van beroerte

Tweetalig leren
Meertalig klasje (?)

Tweetalige mensen zouden sneller van een beroerte herstellen dan eentaligen, zo staat er in de Telegraph te lezen. Die Britse krant baseert zich daarbij op onderzoek van Thomas Bak van de universiteit van Edinburgh. Bak zou een aantal jaren geleden al hebben ontdekt dat tweetaligen vijf jaar later gaan dementeren dan eentaligen (áls ze dementeren, neem ik aan).
40% van de tweetalige patiënten herstelden volledig van een beroerte, waarbij dat bij eentaligen 20% was. De studie werd uitgevoerd bij ruim 600 patiënten in Haiderabad (India).
Ik heb altijd wat problemen met dit soort onderzoeken. Niet omdat ik het aanleren van talen slecht vind, maar omdat ik denk dat het niet zozeer om talen gaat als wel om het aanleren van vaardigheden. Onderzoek van Megan Lenehan van de universiteit van Tasmanië (Aus) zou hebben aangetoond dat 50-plussers die cursussen volgden geestelijk beter presteren als de cursusloze 50-plussers. Houd je geest actief door die te gebruiken, lijkt het parool, en dan lijkt het waarschijnlijk dat die geestelijke activiteit de gezondheid er van bevorderd, net zoals lichamelijke activiteit de gezondheid van het lichaam.
Bak zegt zelf op de stek van zijn universiteit dat onderzoek dat hij doet nogal omstreden is. Hij denkt dat het mogelijk is allerlei variabelen uit te sluiten, waardoor de proefpersonen slechts op een variabele afwijken: de meertaligheid. In theorie kan dat, maar heb je dan nog wel voldoende proefpersonen over om een betekenisvolle uitkomst uit je onderzoek te destilleren?

Bron: the Telegraph