Tweetaligheid zou nu weer gunstig zijn

TweetaligheidDe bevindingen zijn duidelijk zeggen ze bij de Rijksuniversiteit van Gent: tweetaligheid brengt verschillende cognitieve voordelen met zich mee. In een langlopend onderzoek werden de intellectuele vaardigheden van eentalige kleuters vergeleken met die van kleuters in tweetalig immersieonderwijs. Er zijn ook studies die beweren dat tweetaligheid weinig tot geen positieve effecten heeft. Het lijkt welles tegen nietes.  Lees verder Tweetaligheid zou nu weer gunstig zijn

Een knappe juf

Het zal wel aan mij liggen als ik bijgaand artikeltje van de Taalunie krijg toegestuurd dan vraag ik me af wat die organisatie daarmee wil zeggen. Dat het niet slecht is voor het Nederlands dat kleuters ook Engels met de paplepel krijgen ingegoten? Op basis waarvan wordt dat gezegd? Op basis van wat juf Jacqueline Meerding zegt? En dat zegt ze na een half jaar ervaring. Ik vind het knap van de juf.
Hoe je het wendt of keert: tweetalig Engels/Nederlands onderwijs is een nederlaag voor het Nederlands, een marginalisering van de eigen taal. Heel krampachtig komen voorstanders altijd weer met de nog steeds onbewezen voordelen van tweetalig onderwijs aan dragen. Op de vraag welk probleem je met tweetalig onderwijs oplost gaat geen voorstander ooit in. Het zou natuurlijk ook een 1 aprilgrap kunnen zijn….

‘Nederlandse taalontwikkeling kleuters net zo goed in tweetalig onderwijs’

01/04/2015

Dit schooljaar mochten twaalf basisscholen experimenteren met volledig tweetalig onderwijs. De Haagsche Schoolvereeniging zegt tevreden te zijn over de eerste resultaten van deze proef. Sinds een half jaar krijgen de kleuters les in het Nederlands en Engels. Volgens de leerkrachten pikken de kinderen de Engelse taal snel op en gaat dit niet ten koste van hun Nederlands. Dit meldt Omroep West.

Lees meer op Nationale Onderwijsgids

Kamer stemt enthousiast in met Engels op basisschool

Engels basisschool nrc
NRC Handelsblad 25 maart 2015

“De Tweede Kamer is enthousiast over een wetsvoorstel dat dit mogelijk maakt, bleek vandaag tijdens een debat hierover. De SP is kritisch en de PVV is tegen.” Dat staat er in het Algemeen Dagblad. De Kamer zet kennelijk met genoegen het Nederlands bij het grofvuil. Niet meteen de hele zooi, maar eerst de ergste rommel. Alleen de Socialistische Partij was kritisch terwijl de PVV tegen is. Waar is de ChristenUnie gebleven en het CDA? Onder Balkenende werd, vooral door toedoen van de ChristenUnie, besloten de positie van het Nederlands in de grondwet te verankeren. De ChristenUnie heeft dat nog steeds in haar partijprogramma staan. In Het 2011 stelde het CDA bij monde van Jack Biskop  dat opleidingen in Nederland in principe Nederlandstalig moeten zijn, tenzij er goede redenen zijn om daarvan af te wijken. Het is nu te gewoon om in het Engels les te geven, stelde die CDA-er. Hij zit niet meer in de Kamer, maar was hij dan het CDA? De PvdA is natuurlijk al langer de weg kwijt.

De (mijn) grote vraag is welk probleem de Kamer en Sandertje Dekker denken te gaan oplossen met het in een vreemde taal tegen basisschoolleerlingen aanpraten. Ze leren zo lekker makkelijk een tweede taal, wordt dan altijd gezegd, maar waarom is die tweede taal dan vrijwel altijd Engels? Dat is nu precies de taal die geen enkele moeite heeft zich tot in de diepste poriën van de Nederlandse samenleving door te dringen. Is het Engels van de gemiddelde Nederlander zo bedroevend? Daar geloof ik niks van. En wat gebeurt er met het Nederlands?  De verengelsing van het basisonderwijs is een forse stap in de richting van de verdringing van het Nederlands. Beseffen die domme, geestdriftige Kamerleden dat niet of is dat hun uiteindelijke doel? Als dat zo is, dan moeten ze daar dan maar voor uit komen, maar zelfs D66, met haar doldrieste 50% voor vreemde talen (lees: Engels) op de basisschool, zegt dat niet. Die komt met totaal ongefundeerde argumenten aan als de gefnuikte internationale carrièrekansen. Over de voorheen grote taalachterstand van kinderen in het basisonderwijs in, vooral, de grote steden wordt ook al niet meer gesproken. Niet belangrijk zeker of is die ineens verdwenen? En het slechte Nederlands van de studenten is binnenkort geen probleem meer. Dat wordt op de universiteit al bijna niet meer gebruikt.

Als je de voors en tegens bekijkt dan is het eigenlijk te zot dat zo’n voorstel voor vertweetaliging van het basisonderwijs zelfs maar wordt bekeken. Zonder enige noodzaak en nut en slecht voor het Nederlands, zou je zeggen, maar nee, de Kamer nam het voorstel van Sandertje Dekker niet alleen in behandeling, maar keurde het voorstel nog  ‘geestdriftig goed’ ook. Ik mag hopen dat het voorstel nog langs de Eerste Kamer moet. Er is de laatste veel kritiek op de Eerste Kamer. Die wordt zelfs met opheffing bedreigd, maar als ik naar de Tweede Kamer kijk zie ik vooral incompetentie en wijsheden achteraf. ZIjn al die parlementaire enquêtes geen bewijs dat dat vertegenwoordigende lichaam zijn werk niet goed doet?

 

Van der Laan spreekt Engels tegen UvA-studenten

Eindelijk laten de studenten weer eens van zich horen. Een ingeslapen zooitje was het, makke schapen die zich door de universiteit lieten rossen, in het voorbijgaan nog toegesproken in het Engels ook. Tot voor kort (dat makke dan). De geesteswetenschappers  kwamen in opstand tegen het funeste beleid van het bestuur van de Amsterdamse UvA. Dat is al jaren desastreus, maar daar heb ik het nu even niet over. De studenten bezetten het Bungehuis, een, materieel, onderdeel van de faculteit. Ze waren tegen de krimpplannen en wilden inspraak (hou ouderwets klinkt dat nu). De spandoeken aan de gevel waren in het Engels gesteld.Bezetting Bungehuis (AT5)

De studenten werden door de politie uit het Bungehuis gegooid, dat, geloof ik, een hotel gaat worden, en vervolgens bezetten de studenten het Maagdenhuis. Dat kennen we nog uit 1969. De maatschappij gistte toen.

Er verscheen daar wat meer Nederlands, compleet met taal- en spelfouten, in de openbare uitingen, maar toen burgemeester Eberhard van der Laan, compleet met ooglap, de studenten ging toespreken deed hij dat in het Engels. Ik heb hem gevraagd wat zijn overwegingen zijn geweest om dat te doen. In 1969 spraken studenten nog fervent Nederlands. Er zouden internationale studenten aanwezig zijn geweest en Van der Laan, die optrad als spontane bemiddelaar, wilde dat iedereen hem zou begrijpen. Hij hoopt dat ik daar begrip voor heb.

Nee, burgemeester, geen enkel. Moeten we mensen faciliteren die weigeren de landstaal te leren? Bijstandstrekkers van buitenlandse origine kan op die gronden de bijstand ontzegd worden. Mogen we niet van die buitenlandse studenten verlangen, die hier toch ook een tijdje bivakeren, dat ze zich de landstaal eigen maken? Zo marginaliseer je je eigen taal en maak je jezelf belachelijk. Veel Nederlanders lijken zich steeds vaker als een soort negentiende-eeuwse inboorlingen te gaan gedragen, die in het openbaar graag de taal van de koloniale bezetter bezigen, met dat verschil dat die koloniale bezetter er nu helemaal niet is. Er is wel een ‘spraakmakende’ groep Nederlanders die als zodanig fungeert, als koloniale bezetter,  die ruim vertegenwoordigd lijkt in onderwijs- en overheidskringen en die zo gauw mogelijk van het Nederlands lijkt af te willen.  Arm Nederlands.

Amsterdam waagt zich aan gevaarlijk experiment

 

Jan Paternotte
Jan Paternotte heeft nauwelijks argumenten…

Zoals al eerder gezegd lijkt het er op dat Jan Paternotte (D66) na de grote overwinning van zijn partij vorig jaar maart in Amsterdam na jaren drammen zijn, waarschijnlijk, zin krijgt: het Amsterdamse basisonderwijs wordt tweetalig. Dat alles op basis van een flinterdun non-argument, dat bovendien nog eens maar voor een deel van de Amsterdamse basisschoolleerlingen iets zal opleveren zo ooit (Paternotte komt niet met bewijzen of cijfers, die heeft ie waarschijnlijk ook niet). Hoe het er uit gaat zien is nog niet duidelijk. Mevrouw Hamers van de gemeente, die antwoord gaf op de vraag van de stichting naar het waarom van de positieve reactie van het nieuwe gemeentebestuur op het voorstel van Paternotte en Toonk, geeft daar weinig klaarheid over. Ze stelt dat onderzoek zou hebben uitgewezen dat tweetalig onderwijs niet slecht is voor het Nederlands, maar ze vertelt er niet bij welk onderzoek. Ik heb haar daarom nog maar weer eens een briefje gestuurd (met een cc naar Eberhard van der Laan, die arme burgemeester):

“Beste mevrouw Hamers,

Ik ben erg benieuwd naar het onderzoek waarnaar U verwijst waaruit zou blijken dat het Nederlands en de leerlingen met taalachterstand niet te lijden hebben van tweetalig onderwijs. Ik ken dat onderzoek niet. Het komt mij voor dat voor de toekomst van een paar basisschoolleerlingen die mogelijk ooit een internationale (lees Engelstalige) toekomst in het vizier zullen krijgen, een gevaarlijk taalexperiment op touw wordt gezet. Bovendien daag ik U uit me bewijs te leveren dat nu ex-basisschoolleerlingen die carrièrekansen mislopen door hun gebrekkige kennis van het Engels. De argumentatie van de weigering vorig jaar van b&w leek me een stuk steviger dan die van het huidige standpunt van b&w ten aanzien van tweetalig basisonderwijs. Uw antwoord stelt me diep teleur.”
Ik denk dat ik de reactie als ken: Geen


	

Brief aan NRC-redactie over tweetalig basisonderwijs

Beste redactie,

Afgelopen vrijdag stond er in de Amsterdam-bijlage een stukje van Daan Borrel over de plannen van het Amsterdamse gemeentebestuur om het Amsterdamse basisonderwijs verregaand te ‘vertweetaligen’. Eerder had het gemeentebestuur dat idee van meneer Paternotte van D66 van de hand gewezen met als argument dat Amsterdam zou inzetten op het wegwerken van de taalachterstand bij basisschoolleerlingen, een volgens het gemeentebestuur veel nijpender thema dan de toekomstige internationale carrièremogelijkheden van de Amsterdamse basisschoolleerlingen. Inmiddels zit D66 van meneer Paternotte in het gemeentebestuur en jawel hoor: het gemeentebestuur wil haast maken met het vertweetaligen van het Amsterdamse basisonderwijs, met verwijzing naar die internationale carrièrekansen. Kennelijk is de leerachterstand van de basisschoolleerlingen in Amsterdam verdwenen of niet belangrijk meer.
Voor zo’n drastische maatregel worden slechts die mogelijke carrièrekansen aangevoerd. Meneer Paternotte en zijn kompaan in het kwaad Werner Toonk (VVD) maken op geen enkele wijze duidelijk dat die carrièrekansen nu ernstig belemmerd worden door de slechte beheersing van het Engels (want daar gaat het natuurlijk om). Tweetalig onderwijs zou ook helemaal niet slecht zijn voor het Nederlands, zou onderzoek uit Groningen hebben geleerd. Welk onderzoek vertelt Borrel niet. Ik ken uit Groningen maar een onderzoekje (van C. de Bot) en dat is tamelijk krakkemikkig. Het hele verhaal komt er eigenlijk op neer dat, mochten de plannen doorgaan, de positie van het Nederlands door meneer Paternotte en zijn ‘medestrijders’ sterk wordt ondermijnd, zonder dat daarvoor deugdelijke argumenten worden aangevoerd. Het vervelende is dat meneer Borrel klakkeloos in die redenering meegaat. Zonder aanhalingstekens beweert hij dat het Engels leren minstens zo belangrijk is als het Nederlands. René Appel, bekend thrillerschrijver en voormalig hoogleraar taalverwerving, zei het al eerder: voorstanders van tweetalig onderwijs hebben geen enkel argument. En NRC Handelsblad faciliteert die hersenloosheid, zou ik daar aan willen toevoegen.

(De brief is niet geplaatst en er kon zelfs geen inhoudelijk reactie van af.  Ik moet toegeven dat de kreet anders was: voorstanders tweetalig onderwijs gaan nooit in op argumenten.)

Djen Peternotte gets his zin, maybe

Jan PaternotteJan Paternotte is het mannelijke equivalent van een dom blondje: het ziet er goed uit, maar veel zit er niet in dat hoofd van hem. Waarom D66 in Amsterdam met grote overmacht de verkiezingen heeft gewonnen, is mij een groot raadsel, maar het heeft onze Jan de gelegenheid gegeven weer eens zijn eigen stokpaardje te bereiden: de verengelsing van ’s Neerlands hoofdstad. Vorig jaar liep een poging van hem spaak b&w te verleiden tot het tweetalig maken van de Amsterdamse basisscholen, maar met de verkiezingsoverwinning in maart voor zijn D66 zag hij zijn kans schoon om weer een poging te wagen. Hij schijnt een kompaan gevonden te hebben in Werner Toonk, liberalen onder elkaar. Argumenten heeft onze Jan nog steeds niet, maar dat mag de pret niet drukken. ‘Engels moet’ is voor hem argument genoeg, het leeghoofd. Nou moeten we maar hopen dat de rest van de Amsterdamse gemeenteraad zijn onbekookte plannetje zal gaan dwarsbomen, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Het klinkt lekker ‘modern’, tweetalig onderwijs. Handig toch? Wat er met het Nederlands gebeurt zal Jannemanneke koud aan zijn fraaie derrière roesten. Daar kan hij zijn mooie hoofdje niet over breken.

Vreemde taal jong aanleren geen voordeel

Simone Pfenninger
Simone Pfenninger, afdeling Engels bij de universiteit van Züricht

De Zwitserse taalkundige Simone Pfenninger van de universiteit van Zürich wilde wel eens weten of het klopt dat het beter is een tweede taal jong aan te leren. Dat wordt nu beschouwd als de onomstotelijke waarheid evenals de gedachte dat je goed in je eigen taal moet zijn om een tweede taal goed onder de knie te kunnen krijgen. Ze is daar vijf jaar mee bezig geweest en komt nu tot de, voorlopige, conclusie dat jong een tweede taal leren geen duidelijk voordeel levert boven die vreemde taal op latere leeftijd eigen te maken. Vroegtijdig aanleren van een vreemde taal kan zelfs op de korte termijn negatief uitpakken voor de eerste taal. Wel bleek haar dat als haar proefpersonen (lager en middelbaar onderwijs), die als moedertaal Zwitserduits hadden, goed in hun moedertaal waren ze dat ook in het Engels waren. Die ‘mythe’ houdt dus voorlopig stand. Lees verder Vreemde taal jong aanleren geen voordeel

Effecten tweetaligheid zijn twijfelachtig

Angela de Bruin (Edinburgh)
Angela de Bruin (Edinburgh)

Dat is nou het mooie van wetenschap en vooral van de niet exacte wetenschap (maar niet exclusief): nietes staat tegenover welles. Zeer regelmatige lezen we over onderzoek dat heeft uitgevogeld dat twee- of meertaligheid goed is voor onze hersenen en hersenfuncties, een enkele keer dat daar geen sprake van is. Onderzoek van, onder meer, Angela de Bruin van de universiteit van Edinburgh stelt dat de twijfelaars aan de gunstige effecten van tweetaligheid minder gauw hun onderzoeksresultaten gepubliceerd krijgen (of aanbieden) dan de ‘gelovigen’.  Lees verder Effecten tweetaligheid zijn twijfelachtig

Actieve tweetaligheid zou Alzheimer vertragen

TweetaligheidIn De Standaard stond een bericht dat actieve tweetaligheid de ziekte van Alzheimer zo’n vierenhalf jaar ‘opschort’. Dat onderzoek zou gedaan zijn bij twee Vlaamse ziekenhuizen, maar het dagblad geeft meer gegevens niet gratis weg. Op zoek naar tweetaligheid en Alzheimer kwam ik bij een artikel in Fok.nl terecht: Tweetaligheid lijkt Alzheimer te vertragen. Grappig is dat dat gaat over een onderzoek uit Canada onder maar liefst 211 Alzheimer-patiënten. Dat lijkt me erg weinig, trouwens. Dat onderzoek is echter al zo’n vier jaar geleden gepubliceerd in het blad Neurology. De Canadezen kwamen tot 4,3 jaar. Nogmaals ik vind het knap dat je op basis van dat vrij kleine aantal patiënten zo’n uitspraak kunt doen, omdat je ook andere oorzaken moet kunnen uitsluiten zoals aanleg voedingspatroon, bewegelijkheid en zo zijn er nog wel wat parameters die het ontstaan van Alzheimer kunnen beïnvloeden. De Vlaamse studie gebruikt nog minder proefpersonen dan de Canadese (134). Er wordt gekeken naar geslacht, opleiding, beroep en geestelijke staat (MMSE). Niet naar voedingspatroon, aanleg en bewegelijkheid. Grappig en, naar mijn mening, contra-indicatief, is dan weer wel dat mensen met een hogere opleiding verhoudingsgewijs eerder dementeren. Hoe valt dat te rijmen?. Hou me te goede: het kan allemaal best waar zijn, maar overtuigend vind ik het niet. Volgens mijn bescheiden mening kun je dit soort zaken alleen vaststellen bij een bevolkingsonderzoek, waarbij je alle of in ieder geval zo veel mogelijk invloedsfactoren meeneemt/uitsluit.

Bron: De Standaard