Nederland is gek geworden

Taalverdringing in woord en beeld in Liburg
Taalverdringing in woord en beeld in Limburg

Het lijkt er op of Nederland met de grootst mogelijk spoed van het Nederlands af wil. Niemand zegt dat met zoveel woorden, maar binnen korte tijd komt Asscher met het idee om buitenschoolse opvang verreweg te verengelsen, de commissie-Schnabel om kleuters al lastig te vallen met Engels en stemt de Eerste Kamer met het wetsvoorstel in om het Nederlandse basisonderwijs te vertweetaligen. Dat lijkt op een gecoördineerde actie of op een aanval van totale gekte. Niemand vraagt zich af, behalve Arda Gerkens (SP) in de Eerste Kamer, welk probleem er met het verengelsen van het basisonderwijs wordt opgelost. In de Eerste Kamer maakten de senatoren zich vooral druk om de kwaliteit van het Engels van de onderwijzers. Wat er met het Nederlands gebeurt zal ze waarschijnlijk koud aan de kont roesten.
Opmerkelijk is dat in de Senaat enkele partijen voor het wetsvoorstel van Sandertje Dekker hebben gestemd, die in het verleden hebben gepleit voor het Nederlands als voertaal in het Nederlands onderwijs, zoals de ChristenUnie en het CDA.  De ChristenUnie heeft ooit de Lofprijs der Nederlandse taal gehad voor haar voorstel de positie van het Nederlands in de grondwet te verankeren. Van het SGP zou je ook verwachten dat die de verengelsing van het (basis)onderwijs zouden verwerpen, maar die (principiële) partij is op dat vlak heel wat minder principieel.
Het vreemde is dat bij al die anglodrammerij nauwelijks argumenten worden aangevoerd en dat allerlei mensen en instanties blij uitroepen dat het eindelijk zo ver is zoals de steeds verder afglijdende Paul Rosenmöller, ooit gevierd fractieleider van GroenLinks. Ik vrees voor hem dat hij aan het verkindsen is en alleen nog vanwege familiebanden aan het werk gehouden wordt (nu als voorzitter van de PO-Raad). Het lijkt wel of (een belangrijk deel van) Nederland gek geworden is. Welk land teistert zijn taal zo als Nederland?

6 gedachten over “Nederland is gek geworden

1. Zo hoorde ik laatst dat de politie woninginbraken voortaan “high impact crimes” gaat noemen en dat het Stationsplein in Amersfoort , dat weer op de schop moet en waar voetgangers en wandelaars samen de ruimte krijgen dit project “share space”gaat heten
    Hoe en waar kunnen we tegen deze onzin protesteren?

2. Het is natuurlijk wel handig voor de vluchtelingenopvang. Die staan voorlopig in de rij bij Calais om naar het Engelstalige Groot-Brittanië te verschepen, maar binnenkort kunnen ze gewoon even doorlopen naar Nederland waar zelfs de kleuters op de “Kindergarten” in het Engels worden opgevangen. Want Frankrijk houdt de poot stijf, wat Frans is blijft Frans.

3. Zonder degelijke kennis van de Engelse taal ben je tegenwoordig gehandicapt. Dit geldt niet alleen op het werk, maar ook prive, als je informatie op het internet zoekt of op vakantie. M.i. leeft de schrijver van bovenstaand artikel in een coconnetje. Gelukkig is de politiek zich hier wel bewust van en proberen ze onze jeugd hierop voor te bereiden. En ja, ik ook heb last van de engelse ziekte bij het schreven, maar noem het zelf liever de engelse stijl 😉 -> inhoud boven stijl graag!

1. De vraag is natuurlijk of Nederlanders op het moment in hun beroepsontplooiing worden beperkt door een gebrekkige kennis van de Engelse taal. Ik waag het te betwijfelen. Daar is voor zover ik weet ook nooit onderzoek naar gedaan. Politici als Pechtold en Jan Paternotte roepen maar wat, maar komen niet met bewijzen. Het lijkt ook dat je nog nooit van vertaalmogelijkheden op het web hebt gehoord (over coconnetje gesproken). Die zijn verre van feilloos, maar je komt er een heel eind mee en niet alleen in het Engels. Vertweetaligen is een forse stap in een proces van taalverdringing en daar is de stichting Nederlands, dat moge duidelijk zijn, geen voorstander van.