Drietalig onderwijs nóg beter voor het Nederlands (?)

Logo drietalige scholenUit onderzoek van het Centrum Meertaligheid van Cedin zou zijn gebleken dat drietalig basisonderwijs goed is voor de Nederlandse taalbeheersing. Ook resultaten uit eerder onderzoek zouden hier op gewezen hebben. De grote vraag bij dit soort onderzoek is altijd: hoe geldig zijn de onderzoeksresultaten?
Cedin voerde het onderzoek uit op zogenoemde 3TS-scholen: scholen waar Nederlands, Fries en Engels niet alleen als vak aangeboden worden, maar ook als voertaal worden gebruikt bij andere vakken en activiteiten. In Friesland zijn zo’n 70 3TS-scholen. Leerlingen van deze scholen scoren bij (Nederlandse) spelling en begrijpend lezen boven het landelijk gemiddelde, zo stellen de onderzoekers vast.

Representativiteit

De grote vraag bij dit soort onderzoek is of dit wel klopt. Van tweetaligheid wordt ook nogal eens gezegd dat die zou leiden tot een betere beheersing van het Nederlands (in de situatie Nederlands plus vreemde taal). Er duiken echter regelmatig onderzoeksresultaten op die daar geen enkel effect van kunnen meten. Een belangrijk en teer punt is de representativiteit avn de onderzochte groep. Als je kunt kiezen uit de beste leerlingen dan zullen hun resultaten zeer waarschijnlijk ook bovengemiddeld zijn. Eerste vraag is dan ook hoe gewoon zijn de 3TS-scholen?
Op 21 juni houdt Cedin een congres waar de resultaten van het onderzoek verder zullen worden besproken. Ik vraag me hier dan even oneerbiedig af, of onderwijs iets te maken kan hebben met scheermesjes: scheren drie mesjes beter dan twee en vier weer beter dan drie? Zelfs daar zijn de geleerden het niet over eens.

Bron: Onze Taal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *